Новини

Наглядова рада ТОВ: аналіз законодавства

 Необхідність запровадження наглядової ради в товариствах з обмеженою (додатковою) відповідальністю назріла вже давно. Ще кілька років тому до мене надходило замовлення на розробку статуту ТОВ, до якого необхідно було включити наглядову раду. Така необхідність була обумовлена започаткуванням бізнесу двома партнерами, які хотіли мати додатковий орган управління товариством. Такій наглядовій раді планувалось делегувати стратегічне планування та розвиток товариства.

На жаль, попереднє законодавство не регулювало питання діяльності наглядової ради в ТОВ. Нормами Закону України "Про господарські товариства" було скромно передбачено створення інших органів, повноваження яких визначались у статуті. Але практика показувала, що створення таких органів малоефективне і навіть суперечливе. Були випадки, коли державний реєстратор відмовлявся реєструвати нову редакцію статуту ТОВ, до якої було включено розділ про створення та функціонування наглядової ради.

Ще декілька років тому одна з найбільших кур'єрських служб України, яка існує у формі ТОВ, запровадила в себе наглядову раду. При попередньому законодавстві вона мала більш консультативний характер, але особи, що були обрані до неї, мали високі професійні знання, стратегічне мислення та великий досвід створення та розвитку бізнесу. Однією з причин стрімкого розвитку тієї компанії є створення такої наглядової ради. Тому запровадження можливості створення наглядової ради у ТОВ є дуже запитуваним та актуальним.


Діяльність наглядової ради тісно пов'язана з розвитком товариства. Багато акціонерних товариств вже давно реалізували зміну системи корпоративного управління, віддаючи перевагу "реальній" наглядовій раді. З прийняттям Закону України "Про ТОВ та ТДВ" (Закон) така можливість з'явиться і в товариствах з обмеженою (додатковою) відповідальністю.

Загалом Закон впроваджує суттєві зміни до порядку корпоративного управління ТОВ і ТДВ. Статтею 38 Закону встановлено, що статутом товариства може бути передбачено утворення наглядової ради. Цією ж статтею визначається, що наглядова рада є органом контролю та регулювання виконавчого органу. Законодавство щодо акціонерних товариств визначає, що наглядова рада є органом управління товариства, відповідно вона не має бути формальним утворенням, а має забезпечувати розвиток товариства. Отже, система корпоративного управління ТОВ/ТДВ може бути перебудована із використанням найкращих практик акціонерного товариства.

Крім того, Законом передбачено, що до складу наглядової ради ТОВ/ТДВ можуть входити незалежні члени. На відміну від Закону України "Про акціонерні товариства", Законом не деталізовано вимоги до таких незалежних членів, тому такі вимоги мають бути визначені статутом.

Найімовірніше, порядок формування та функціонування наглядової ради ТОВ/ТДВ здійснюватиметься подібно до порядку, встановленого Законом України "Про акціонерні товариства", із особливостями. Це не буде застосування аналогії закону, але основна концепція може бути запозичена саме в акціонерних товариствах.

Так само як і в Законі України "Про акціонерні товариства", Законом установлюється необхідність укладання договорів із членами наглядової ради ТОВ/ТДВ, визначення платності чи безоплатності їх діяльності та визначення розміру їх винагороди. Договір з членом наглядової ради може бути цивільно-правовим або трудовим контрактом. Усі ці аспекти мають бути передбачені статутом ТОВ/ТДВ і затверджені рішенням загальних зборів учасників.

На відміну від акціонерних товариств, Закон не визначає вимоги до наглядової ради ТОВ/ТДВ, зокрема щодо її кількісного складу, строку повноважень, межі компетенції. Проте дає можливість наділити таку наглядову раду будь-якими повноваженнями, окрім виключної компетенції зборів. Також, на відміну від попереднього законодавства, що регулювало діяльність ТОВ/ТДВ, Закон дозволяє віднести до компетенції наглядової ради припинення повноважень та обрання виконавчого органу. Це дасть змогу за необхідності оперативніше змінювати виконавчий орган. Крім того, до компетенції наглядової ради ТОВ/ТДВ може бути віднесено встановлення розміру винагороди членам виконавчого органу, що дасть можливість ще ретельніше контролювати їх діяльність і забезпечить можливість оперативного реагування на успіхи та провали діяльності виконавчого органу.


 

 


 

Так само як і в Законі України "Про акціонерні товариства", обрання та припинення повноважень наглядової ради, визначення порядку їх обрання та особливості функціонування віднесено до виключної компетенції загальних зборів учасників.

Наглядова рада будь-якого товариства має виконувати функції органу, який представляє інтереси власників, та контролювати діяльність виконавчого органу.

Загалом Закон запроваджує багато вимог, які раніше стосувались виключно акціонерних товариств, але, на відміну від Закону України "Про акціонерні товариства", дозволяє їх застосовувати за бажанням власників бізнесу чи з винятками. Часткова уніфікація вимог до ТОВ/ТДВ з акціонерними товариствами дасть змогу власникам бізнесу обирати організаційно-правову форму існування за об'єктивними критеріями, а не за законодавчими обмеженнями.

На мою думку, враховуючи нове законодавство, яке набуде чинності протягом 1 - 1,5 року, різниця між приватним акціонерним товариством і товариством з обмеженою (додатковою) відповідальністю полягатиме в наявності/відсутності випуску акцій. Бізнес зможе зважено приймати рішення про організаційно-правову форму існування товариства, виходячи з його особливостей, а не з обмежень та можливостей. Запровадження сучасних тенденцій корпоративного управління в ТОВ/ТДВ, особливо в частині впровадження наглядової ради, позитивно вплине на розвиток бізнесу в цілому.

Шаді Саад,

директор Saad Legal

Сайт "ЮРЛИГА"

П

 

09.08.2019 | назад